Usein kysyttyjä kysymyksiä rippikoulusta

Kuka pääsee rippikouluun ja konfirmoidaan?

Rippikouluun pääsee samana vuonna 15 vuotta täyttänyt tai täyttävä nuori. Rippikoulun suorittaminen ja konfirmaatio edellyttävät, että nuori on Suomen ev.lut.kirkon jäsen. Poikkeuksellisesti rippikoulun voi käydä vuotta aikaisemminkin, mikäli peruskoulun on aloittanut vuotta aikaisemmin. Tällöin nuorella on rippiryhmässä muita nuoria, jotka ovat samalla luokalla koulussa.

Kirkkoon kuulumattomat nuoret voivat osallistua rippikouluun, opetukseen sekä leiriin. Konfirmaatio edellyttää kuitenkin nuoren liittymistä kirkkoon.

Asun Suomessa, voinko käydä rippikoulun Aurinkorannikolla?

Rippikoulun käyminen Aurinkorannikolla edellyttää, että nuori osallistuu  opetukseen syksyllä ja keväällä sekä osallistuu leiriviikonloppuun ja muuhun toimintaan. Rippikoulua ei voi käydä etänä Suomesta käsin. Rippikoulu on tarkoitettu Aurinkorannikolla asuville suomalaisille nuorille.

Mitä hyötyä rippikoulusta on?

Rippikoulussa nuori

• oppii uusia asioita uskosta, rukouksesta, Jumalasta ja seurakunnasta
  • tapaa muita nuoria
  • oppii tuntemaan omaa (ja vanhempiensa) uskontoa
  • saa tietoa siitä, mitä seurakunta tekee
  • saa käsitellä nuorten elämään liittyviä kysymyksiä ja keskustella luottamuksella työntekijöiden kanssa

Rippikoulun käynyt saa oikeuden kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen.

Konfirmaation myötä nuori saa seuraavat oikeudet:

• Oikeus kummin tehtävään
  • Oikeus osallistua itsenäisesti ehtoolliselle
  • 16-vuotias voi äänestää kirkollisvaaleissa
  • 18-vuotiaana voi asettua ehdolle kirkollisvaaleihin

Onko pakko olla kastettu?
Ei. Rippikoulun voi käydä, vaikkei olisi kastettu. Konfirmaatio edellyttää kristillistä kastetta ja kuulumista Suomen ev.lut. kirkkoon.

Entä jos käyn rippikoulun muualla?

Jos rippikoulu käydään jossain Suomen seurakunnassa, ensisijaisesti kannattaa olla yhteydessä heidän rippikoulunsa vetäjään ja kysellä mahdollisuuksia suorittaa seurakunnan tutustumisjakson Aurinkorannikolla. Seurakuntaan tutustuminen ja mahdollisia korvaavia tehtäviä on mahdollista suorittaa Aurinkorannikon seurakunnassa siten, kun ne sovitaan Suomen seurakunnan ja Aurinkorannikon seurakunnan rippikoulun vetäjän kesken.

Käyn rippikoulua Suomessa. Voinko saada kerättyä kirkkokäyntimerkintöjä?

Kyllä. Katso seurakuntamme tapahtumia. Tervetuloa jumalanpalvelukseen!

Aurinkorannikon seurakunnan seurakuntaan tutustuminen koostuu seuraavista osista:

Osallistuminen kymmeneen tilaisuuteen:

Näistä vähintään 4 tulee olla osallistuminen jumalanpalveluksiin.

Kaksi kertaa voi saada osallistumisesta Saapas-iltoihin, tai muihin seurakunnan järjestämiin nuorisotilaisuuksiin.

Kaksi merkintää voi saada myös osallistumisesta osallistumisesta muiden kirkkokuntien nuorille tarkoitettuihin tilaisuuksiin

Kaksi merkintää  voi saada osallistumisesta seurakunnan konsertteihin tai luentotilaisuuksiin.

Merkintöjä voi saada myös osallistumisesta kirkollisiin toimituksiin, kuten ristiäisiin, vihkiäisiin tai hautajaisiin.

Messuihin osallistumiseen voi sisältyä tehtäviä, kuten tekstien lukemista,  virsikirjojen jakamista, kolehdin kantamista tai tervetulleiksi toivottamista.

Voidaanko minut konfirmoida Suomessa?
Kyllä. Ilmoittaudu rippikouluun Aurinkorannikolla ja sovi konfirmaatiosta oman kotiseurakuntasi kanssa.

Unohdin ilmoittautua rippikouluun. Mitä nyt teen?
Nuorten rippikoulun kokonaiskestoksi on määritelty 80 tuntia kaikkine tehtävineen ja tapaamisineen. Jos rippikouluun unohtuu ilmoittautua, kannattaa olla mahdollisimman pian yhteydessä rippikoulun vastuuhenkilöön. Rippikoulussa jokainen kokoontumiskerta on kuitenkin pakollinen, ja jokainen poissaolo korvataan erinäisillä tehtävillä tai ylimääräisillä jumalanpalveluksessa käynneillä / avustamisilla. Mikäli rippikoulun alkamisesta on kulunut jo yli kuukausi, ei poissaoloja voi enää korvata ylimääräisillä tehtävillä, vaan rippikoulun käynti siirtyy seuraavalla vuodelle, tai sitten rippikoulu on suoritettava jossain muualla (esimerkiksi rippikoulun suorittaminen voi olla mahdollista Suomessa).