Häät Aurinkorannikolla

Vihkiminen pähkinänkuoressa

• Esteettömyystodistus, jolla Suomen viranomaisella oikeus vihkiä (eli ei esteettömyystodistusta ulkomaiselle viranomaiselle)
  • Täytyy kuulua kirkkoon ja rippikoulu olla suoritettu, toinen voi olla muun kristillisen uskonnollisen yhteisön jäsen
  • Vihkimisistä suoritetaan lahjoitus seurakunnalle 250 €
  • Kirkkosalin vuokra määräytyy paikan mukaan (useimmiten katoliset kirkot ja kappelit 300 eur/ tilaisuus)

Vihkimisen edellytykset

Suomen kansalainen voidaan vihkiä avioliittoon Espanjassa. Avioliittoon vihkiminen on paitsi kirkon pyhä toimitus, myös oikeudellinen tapahtuma, jonka myötä puolisot saavat oikeuksia ja velvollisuuksia. Kirkollisen vihkimisen suorittaa pappi ja toimitukselle tulee olla kaksi todistajaa.

Jotta häät kirkossa ovat mahdolliset, tulee vihittävien olla rippikoulun käyneitä Suomen ev.lut. kirkon jäseniä. Toinen vihittävistä voi olla myös muun kristillisen uskontokunnan jäsen. Tällaisia uskontokuntia ovat mm.

• Suomen ortodoksinen kirkko
  • Katolinen kirkko Suomessa
  • Helluntaiseurakunnat
  • Suomen Adventtikirkko
  • Suomen Vapaakirkko
  • Suomen Babtistikirkko

Ennen vihkimistä suoritetaan avioliiton esteiden tutkinta, jossa varmistetaan vihkimisen yleisten edellytysten täyttyminen.

Vihkipari, jonka kumpikaan osapuoli ei ole evankelis-luterilaisen kirkon jäsen, ei voi saada kirkollista vihkimistä. Tällaisessa tilanteessa kuitenkin avioliiton siunaaminen Linkki avautuu uudessa välilehdessäon mahdollista ja sitä edeltää yleensä avioliiton solmiminen maistraatissa. Toinen puolisoista ei voi olla espanjalainen, sillä paikalliset vihkivät itse omat kansalaisensa.

Mukaan otettavat asiakirjat

Avioliittoon vihkiminen edellyttää esteettömyystodistusta, jonka saa hankittua Suomesta. Estettömystodistuksen tulee olla mukana vihkitilaisuudessa Espanjassa. Esteellisyyden tutkintaa haetaan oman kotiseurakunnan kirkkoherranvirastosta tai Digi- ja väestötietovirastosta (dvv.fi). Hakuprosessiin menee aikaa yleensä 1-2 viikkoa. Todistus on voimassa 4 kk, minkä aikana vihkiminen tulee suorittaa Espanjassa. Avioliiton esteiden tutkinnan voi suorittaa myös suomalaisilla pankkitunnuksilla Digi- ja väestötietoviraston kautta (dvv.fi).

Vihkiraamattu ja -paikka

Avioliittoon aikovat voivat esteiden tutkinnan yhteydessä pyytää omasta kotiseurakunnasta vihkiraamattua mukaansa ulkomaille. Vihkimisaika on syytä varata papilta useita kuukausia ennen toivottua ajankohtaa. Espanjassa olisi hyvä tavata ennen vihkimistä vihkivän papin kanssa. Silloin voidaan vielä sopia joitakin yksityiskohtia ja tarkastaa paperiasiat.

Vihkipaikkana Aurinkorannikolla käytämme yleensä seuraavia:

• oman seurakuntamme Seurakuntakotia, joka sijaitsee Fuengirolassa Los Bolichesin juna-aseman läheisyydessä
  • kappelia Mijaksen kylässä noin 8 km Fuengirolasta (Kappelin vuokra on 300 euroa.)
  • pariskunnan itse valitsemaa paikkaa meren rannalla tai vuorilla
  • hotellin tms. piha-aluetta tai juhlahuoneistoa

Suosituin vihkikirkko on Mijaksen kappeli. Se sijaitsee upealla tasanteella Mijas Pueblon keskustassa. Istumapaikkoja on n. 20, mutta sisään kalliokappeliin mahtuu enemmänkin. Joitakin kuvia löytyy, kun Googleen laittaa Mijas+kirkko.

Vihkimisen kustannukset

Aurinkorannikon seurakunnalle suoritetaan vihkimisestä 250 € lahjoitus, jonka voi maksaa myös etukäteen Aurinkorannikon suomalaisen seurakunnan tilille Suomessa (tiliä hallinnoi Aurinkorannikon seurakunnan ystävät ry, joka siirtää kaikki tilille tulevat varat lyhentämättömänä Aurinkorannikon seurakunnan käyttöön).

• Suomessa, Nordea FI 89 20661800 021623 (BIC NDEAFIHH) (Lahjoitus toimitetaan Aurinkorannikon seurakunnan ystävät ry:n kautta, rahankeräyslupa RA/2020/1072)
  • Espanjassa, Banco la Caixa ES44 2100 2678 9202 0100 2129

Matkakorvauksia ei tarvitse maksaa, jos vihkiminen on seurakuntamme perustoiminta-alueella eli jossain Malagan ja Calahondan kaupunkien välillä. Toimitusmaksu on samansuuruinen Costa Blancalla ja Kanarian saarilla. Muualle kuin toiminta-alueellemme toimituksista peritään lisäksi matkakustannukset.

Vihitty aviopari kävelee pois alttarilta.

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Vihkipapit Aurinkorannikolla

Organisaatiomuutoksen

vuoksi pappien vihkiluvan

uusiminen on tällä hetkellä

Espanjan viranomaisten

käsittelyssä. Emme tiedä

milloin asiasta saadaan päätös.

Voit kysyä lisää vihkimisistä:

Ulkosuomalaispappi:

rolf.steffansson@