Häät Aurinkorannikolla

Merimieskirkko on saanut vastuun Espanjan ulkosuomalaistyöstä kirkkohallitukselta. Merimieskirkko hakee lupaa Opetus- ja kulttuuriministeriöltä vihkiä suomalaisia Espanjassa.  Odottaessamme lupaa suosittelemme, että vihkiminen hoidetaan Digi- ja väestötietoviraston kautta, jonka jälkeen voimme siunata solmitun avioliiton. Emme tiedä, kuinka kauan luvan saaminen kestää.

Avioliiton siunaaminen

Avioliitto, joka on solmittu muualla kuin evankelis-luterilaisessa kirkossa, eli Digi- ja väestötietovirastossa tai espanjalaisen viranomaisen edessä, voidaan siunata. Usein ainakin toinen siunausta pyytävistä kuuluu johonkin kristilliseen kirkkoon, mutta liitto voidaan siunata myös, vaikkei kumpikaan puolisoista kuuluisi kristilliseen kirkkoon. Avioliiton siunaaminen on hengellinen ja juhlallinen tapahtuma. Ulkoisesti se ei juuri eroa vihkimisestä.

Avioliiton siunaus voidaan erityisistä syistä toimittaa jopa kahteen kertaan oikeudellisen vihkimisen jälkeen. Tämä on yleistymässä kansainvälisten avioliittojen myötä. Virallinen avioliiton solmiminen tapahtuu siviiliviranomaisen edessä, jonka jälkeen avioliitto voidaan siunata ensin toisen puolison kotimaassa ja sitten toisen puolison kotimaassa.

Jos pyydätte avioliittoon vihkimistä espanjalaiselta viranomaiselta, selvittäkää hyvissä ajoin, mitä asiakirjoja tarvitaan vihkimistä varten. Suomalaisen esteettömyystodistuksen voi tilata monikielisenä omasta Digi- ja väestötietovirastosta. Ulkomailla käytettävä asiakirja on myös laillistettava.

Mukaan otettavat asiakirjat

Avioliittoon siunaaminen vaatii kirjallisen todistuksen siitä, että avioliitto on solmittu viranomaisen edessä.

Vihkiraamattu

Vihkiraamatun ja -paikan suhteen vihkipari voi pyytää vihkiraamattua omasta kotiseurakunnasta mukaan ulkomaille.

Pappi

Ajanvaraus papin tapaamiseen on hyvä tehdä useita kuukausia ennen toivottua ajankohtaa. Espanjassa olisi hyvä tavata papin kanssa 2-3 kertaa ennen avioliittoon siunaamista. Silloin voidaan sopia yksityiskohdista ja tutustua pappiin.

Paikat

Aurinkorannikolla yleisesti käytettyjä paikkoja avioliittoon siunaamiseen ovat:

• Seurakuntakoti Fuengirolassa Los Bolichesin juna-aseman lähellä.
  • Kappeli Mijaksen kylässä noin 8 km Fuengirolasta (vuokra 350 euroa).
  • Pariskunnan valitsema paikka meren rannalla tai vuorilla.
  • Hotellin tai muun juhlahuoneiston piha-alue.

Suosituin kirkko on Mijaksen kappeli. Se sijaitsee upealla tasanteella Mijas Pueblon keskustassa. Istumapaikkoja on n. 20, mutta sisään kalliokappeliin mahtuu enemmänkin. Joitakin kuvia löytyy, kun Googleen laittaa Mijas+kirkko.

Kustannukset

Kustannukset avioliiton siunaamisesta Aurinkorannikon seurakunnalle ovat 250 euron lahjoitus, jonka voi maksaa etukäteen Aurinkorannikon suomalaisen seurakunnan tilille Suomessa tai Espanjassa. Matkakorvauksia ei tarvitse maksaa, jos siunaus tapahtuu seurakunnan perustoiminta-alueella, eli jossain Malagan ja Calahondan välillä. Costa Blancalla ja Kanarian saarilla toimitusmaksu on samansuuruinen. Muualle kuin toiminta-alueelle siunaamisesta peritään lisäksi matkakustannukset.

• Suomessa, Nordea FI 89 20661800 021623 (BIC NDEAFIHH) (Lahjoitus toimitetaan Aurinkorannikon seurakunnan ystävät ry:n kautta, rahankeräyslupa RA/2020/1072)
  • Espanjassa, Banco la Caixa ES44 2100 2678 9202 0100 2129

Vihitty aviopari kävelee pois alttarilta.

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Vihkipapit Aurinkorannikolla

Organisaatiomuutoksen

vuoksi pappien vihkiluvan

uusiminen on tällä hetkellä

Espanjan viranomaisten

käsittelyssä. Emme tiedä

milloin asiasta saadaan päätös.

Voit kysyä lisää vihkimisistä:

Ulkosuomalaispappi:

rolf.steffansson@