Kirkon perinteet Aurinkorannikolla

Kirkon perinteisiin kuuluu kirkkovuoden mukainen kierto juhla-ajoissa. Kirkkovuosi alkaa adventista ja päättyy tuomiosunnuntaihin. Arkisesti tunnetuimpia kirkkovuoden kohokohtia ovat joulu, pääsiäinen ja helluntai. Seurakuntamme viettää ja kunnioittaa suomalaisia perinteitä oman maamme tavan mukaan.

Katolinen kirkko toimii alueella vahvasti, mikä tuo omaa väriään arkielämään Aurinkorannikolla. Seurakuntamme pitää usein jumalanpalveluksia myös katolisissa kirkoissa. Tällöin pääsee myös tutustumaan hieman katolisiin perinteisiin ja erilaiseen kirkon koristeluun. Jouluna keskeisiksi nousevat näyttävät, kauniit ja usein melko suurikokoiset seimiasetelmat. Laskiaisena paastoon laskeutumiseen valmistaudutaan karnevaaleilla, ja pian alkaa papiston paastonaika.

Seurakuntamme harjoittaa käytännön ekumeniaa muiden alueella toimivien kristillisten kirkkojen kanssa. Málagan piispa kutsuu vuosittain alueella toimivia pappeja yhteisiin rukoushetkiin ja suhtautuu myönteisesti hiippakunnassaan toimiviin muihin kristillisiin kirkkoihin.

Kirkko on mukana ihmisten arjessa ja juhlassa. Lue lisää perhejuhlien ja pyhienLinkki avautuu uudessa välilehdessä merkityksestä.