Kaste

Lapsi, nuori tai aikuinen voidaan kastaa ulkomailla, jolloin henkilö liitetään Suomen evankelisluterilaisen kirkon jäseneksi. Kastetta varten henkilöllä täytyy olla:

• suomalainen henkilötunnus
  • Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluva huoltaja (alle 18 -vuotiaalla huoltajan suostumus)
  • vähintään kaksi ev.lut. kirkkoon kuuluvaa kummia (poikkeustilanteessa yksi kummi riittää)

Seurakunnasta löytyy kastemalja ja -mekko, mutta halutessaan perhe voi käyttää omaansa. Kasteesta ja sen järjestelystä sovitaan Aurinkorannikon seurakunnan pappien kanssa.

Pappi on laittamassa kättä lapseen ylle kastaakseen vauvan.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku